חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תקצירי קורס חינוך מיוחד

תקצירי קורסי שנה א'

תקצירי קורסי שנה ב'

תקצירי קורסי שנה ג'

במהלך הקורס נכיר את ארבע הפרעות הלמידה כפי שמוגדרות בDSM 5.  נלמד איך כל הפרעת למידה מתבטאת בתחומי החיים השונים מבחינה לימודית, חברתית ורגשית.  נלמד דרכי התמודדות וטיפול בהפרעות הלמידה השונים. כמו כן, נלמד לאתר ולהעצים את נקודות החוזק וסגנונות הלמידה של תלמידים אלו.  מתוך כך, נעניק גם לתלמידים אלו חוויית למידה פעילה ונעימה יותר, שתשפיע לא רק על הישגיהם הלימודיים, אלא גם על הערכה העצמית ותחושת המקובלות שלהם בחברה. 

קורס זה יחשוף בפני הסטודנטית הלומדת חינוך מיוחד, את התאוריות המסבירות את תהליך רכישת הקריאה, וזאת על מנת שתוכל להעריך באמצעות כלי אבחון את קשייהם של ילדים בתחומי השטף והדיוק בקריאה. במהלך הקורס הסטודנטית תבחין בין הגישות השונות להוראת הקריאה, תוך התאמת שיטת קריאה לפי הפרופיל הספציפי להתלמיד.

בעשור האחרון חלה עלייה חדה במספר האנשים המאובחנים עם אוטיזם בישראל. אחד מתוך ארבעים ושמונה בנים יוגדר על הרצף האוטיסטי. הסבירות שתלמיד על הרצף ילמד בכיתה רגילה גבוה. כל שכן בכיתת חינוך מיוחד. בקורס זה נלמד את ההגדרות העדכניות של ההפרעה, תאוריות העוסקות בהבנת ההפרעה, דרכי אבחון ודרכי טיפול בתלמידים על הרצף האוטיסטי.

קיימת מודעות וחשיבות רבה להכרת המאפיינים של אוכלוסיות בחינוך המיוחד, הכרת  המחקר בנושא שילוב האוכלוסיות  המורכבות בכיתות הרגילות, וחשיפה  לדרכי ההוראה והטיפול המתאימים לילדים עם מוגבלויות.  הקורס יערוך היכרות עם אפיונים וסוגיות מרכזיות באוכלוסיות ילדים ומתבגרים עם מגוון מוגבלויות ויכלול התייחסות למסגרות החינוכיות ודרכי ההוראה, הטיפול והשיקום השונות המותאמות לאוכלוסיות אלה. יוסברו מטרות החינוך המיוחד כפי שהן מוגדרות בחוק, ההתפתחות ההיסטורית של התחום בארץ  וידונו שאלות מהותיות הנוגעות להנגשה, לשילוב ולהכלה.

קורס זה יחשוף בפני הסטודנטית הלומדת חינוך מיוחד, את תהליך התפתחות הכתב ואת מודל ההתפתחות הנורמטיבי של הכתיב והכתב, וזאת על מנת שתוכל להעריך באמצעות כלי אבחון את קשייהם של ילדים בתחומי הכתיבה. במהלך הקורס הסטודנטית תבחין בכישורים תחושתיים, תפיסתיים ומוטוריים המעורבים בגרפומוטוריקה ובכתיבה, תוך התאמת שיטות ודרכי טיפול לפי הפרופיל הספציפי של התלמיד.

קורס זה יחשוף בפני הסטודנטית הלומדת חינוך מיוחד, את עולמם של התלמידים עם מווגבלויות המורכבות בכלל, ותלמידים עם עיוורון ולקות ראיה בפרט. במהלך הקורס הסטודנטית תבין את המבנה הפיזיולוגי של העין, במחלות ובהשפעת המוגבלות על התפתחות הילד. בקורס נחשף לתוכניות הליבה בעבודה עם תלמידים אלה, תוך התאמת שיטות ודרכי טיפול לפי הפרופיל הספציפי של התלמיד.

כיום, קיימת מודעות רבה לנושא האבחון, ולדרכים לאיתור קשיים אצל ילדים עם צרכים מיוחדים.  קורס זה חושף את הסטודנטית לחינוך מיוחד לדרכי האבחון, איתור מוקדי כוח מול מוקדי קושי בתחומי האוריינות בכלל והקריאה בפרט, מתוך מטרה שהסטודנטית תשכיל להשתמש בתבונה באבחון, תנתח ביעילות את ממצאיו, ותציע דרכי הוראה הולמים המותאמים לאפיונים הספציפיים של הלומד בתחום הקריאה, אשר יובילו אותו להצלחה.

 קורס זה יחשוף בפני הסטודנטית הלומדת חינוך מיוחד, את גופי הידע עליהם מתבססת ההוראה הרב תחומית בכלל ובמקצוע הספרות בפרט, וזאת על מנת שתוכל להעריך את קשייהם של ילדים  במקצועות עתירי מלל. במהלך הקורס הסטודנטית תפתח חשיבה יצירתית באמצעות הכלים הספרותיים על מנת להוביל את תלמידי החינוך המיוחד להתנסות חווייתית בקריאת טקסים וסיפורים.

   הסטודנטית תכיר את הרקע והסדר הכרונולוגי מנתינת התורה והשתלשלותה, התפתחות המשנה וההלכה עד ימינו. מהם הקשיים העומדים בפני התלמידים בלימוד המשנה וההלכה ומהם הסטנדרטים הנדרשים שבעזרתם תסייע גם למתקשים ללמוד בהנאה ומתוך עריבות.

 פרויקט "מעגל החסד" הוא פרויקט התנדבותי בשנת הלימודים הראשונה של הסטודנטית במסלול החינוך המיוחד. בשנה זו עליה לחנוך תלמיד עם צרכים מיוחדים בשיתוף עם ארגון: "יד לילד המיוחד" בניהולה של גב' שרה רבקה ליפש. במקביל לחונכות בשעות אחה"צ, כל סטודנטית תשתתף בקורס הנ"ל, אחת לשבועיים או בקבוצות למידה. בקורס זה הסטודנטית תיחשף לתחומי התוכן העיוני והאקדמי אודות הלקות, לצד היבטים יישומיים העולים מן השטח. הסטודנטית תשתף באתגרים\ הצלחות\ קונפליקטים מתוך העשייה ותקבל סיוע ותמיכה מהקבוצה וממרכזת הפרויקט.

היקף ההתנדבות: שעתיים בשבוע בשעות אחה"צ. סה"כ 24 שעות התנדבות בכל סמסטר.

השפה הדבורה הינה הבסיס לרכישת השפה הכתובה והיא מהווה את התשתית להבנת תהליך רכישת הקריאה והכתיבה. קושי ברכישת מערכת השפה הדבורה יבוא לידי ביטוי בגילאים מאוחרים במטלות מורכבות יותר כגון: הבנת הנקרא והבעה בכתב. הקורס ידון בהתפתחות רכיבי השפה השונים, תוך הקניית כלים לזיהוי קשיים בתחומים השונים והכרת דרכי התערבות, כמו גם איתור הצורך בהפניה  מוקדמת לגורם אבחוני-טיפולי לשם עריכת ברור או טיפול מעמיק יותר. במהלך הקורס יוצגו דרכים מגוונות לטיפוח השפה הן  בגיל הרך והן בגילאי ביה"ס , ויובאו דוגמאות ממדגמי שפה על מנת להמחיש את הנלמד. מטרות הקורס: הכרת רכיבי השפה, הבנת הקשר בין שפה לבין קריאה וכתיבה, הבנת הקשר בין לקות שפה בגיל הגן ללקות שפה-למידה בגיל בית ספר, איתור תלמידים עם קושי שפתי, חשיבות תפקידה של המורה בהעשרה שפתית והקניית דרכי התערבות במסגרת הכיתתית, והבנת קשיים שפתיים של תלמידים בתחומי בהבנת הנקרא במקצועות עתירי מלל.

בקורס זה נכיר את עולמם של אלו שחיים עם קשיי קשב וריכוז, תוך סקירת היבטים שונים: המאפיינים הנוירולוגיים, ממצאים מחקריים וביטוים המעשי, היבטים לימודיים, התנהגותיים, חברתיים, ומשפחתיים וכן השלכות רגשיות הנגרמות בעקבותיהן. נדון בקשרים האפשריים בין הפרעות הלמידה, קשיי ויסות ותפקודים ניהוליים להפרעות הקשב. נכיר את תהליך האבחון המקצועי ואת מגוון הטיפולים הקיימים. בנוסף, נתייחס גם לגורמים מעכבי צמיחה ושינוי, כגון: תיוג ודיעות קדומות, אמונות פנימיות חוסמות אצל התלמיד, המורה וההורה, ותידון הדרך להתמודדות יעילה איתם. במהלך הלמידה תקבל המורה כלים מעשיים דרכים יעילות להתמודדות עם צרכי התלמידים מאותגרי הקשב.

 קורס זה ישלב תאוריה ומעשה בתחום קשיים בלמידת חשבון ובהוראתה. בקורס נלמד כיצד לנתח את תחומי התוכן המתמטיים הנדרשים, ונפתח יכולת לטפח סביבת למידה מעודדת חשיבה מתמטית. בקורס תהיה התייחסות לדיפרנציאליות הקיימת בכיתה-כך שבמהלך לימוד כל תחום תוכן מתמטי ישולבו הקשיים הספציפיים העשויים להתעורר אצל תלמידים הקשורים לתוכן עצמו וכן מקרים, אירועים ודוגמאות של תלמידים מתקשים.

אנשי חינוך מצופים לפתח רגישות לסוגיית ההפרעות הנפשיות, כזו המחייבת עירנות, הבנה וידע, לצורך זיהוי התנהגויות חריגות ובמידת הצורך הפנייה לגורמי טיפול מתאימים. בקורס זה הסטודנטיות יכירו סוגים שכיחים של הפרעות נפשיות, יעמיקו את הבנתן אודות הגורמים התורמים להתפתחותן ושימורן, ויבינו טוב יותר את החוויות הסובייקטיביות של הסובלים מהן ואת השלכותיהן. בנוסף, בקורס יידונו היבטים של חוק ואתיקה באיתור והתערבות בפסיכופתולוגיה בשדה החינוך, וכן הקשרים תרבותיים-חברתיים של הסבל הנפשי

מסלול חטיבת ביניים מסלול חטיבת ביניים מסלול חטיבת

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית הועניב היושבב שערש שמחויט – שלושע ותלברו חשלו שעותלשך וחאית נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו נובש ערששף. זותה מנק הבקיץ אפאח דלאמת יבש, כאנה ניצאחו

בימינו, קיימת מודעות רבה לנושא התלמידים עם רקע משפחתי בעייתי ומורכב. כמו תלמידים שחוו אבדן של אדם קרוב, משבר משפחתי, מחלת הורה, גירושין, או אח עם צרכים מיוחדים. פעמים רבות נמצא אותם משולבים בכיתות הרגילות, מתמודדים עם הכאב והמצוקה הרגשית לבד. לתלמידים אלה יכולות ומוקדי כוח, אך יחד עם זאת קשיים רבים. תפקידנו כמורות לאתר מצוקות אצל התלמידים, לגלות הבנה והתחשבות במצב, לדעת להפנות לאנשי מקצוע במקרים ספציפיים וכמובן להעצים את התלמידים ולהוביל אותם להצלחה במישור הרגשי, הלימודי והחברתי.

קורס זה יחשוף בפני הסטודנטיות שימושי מחשב וטכנולוגיות סיוע חדשניות המשמשות ככלי נוסף לעבודה עם תלמידים עם צרכים מיוחדים בהלימה להתאמת מערכת החינוך למאה ה- 21. הסטודנטיות תכרנה טכנולוגיות סיוע בהתאם ללקויות שונות, ותדענה להתאים בין כלי תקשוב ללקות ספציפית. בקורס תתנסנה הסטודנטיות בפיתוח יחידת הוראה מותאמת לתלמידים עם צרכים מיוחדים בגישה המסורתית ובגישת udl.

במהלך הקורס, תיחשפנה הסטודנטיות למאמרים ומחקרים בתחום. הסטודנטיות תפתחנה יחידת הוראה המותאמת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.

הנושאים שיוצגו הם: טכנולוגיות סיוע ללקויות שונות, התאמת טכנולוגיות סיוע לפי אפיוני תלמיד, שמושי האייפד בחינוך המיוחד, חשיפה והערכה של אתרים ואפליקציות בנושא טכנולוגיות סיוע, עזרים לניהול עבודת המורה.

הלמידה בקורס היא הברידית, תוך מתן דגש על התנסות בלמידה שיתופית, הערכת עמיתים וחשיפה לחידושים בתחום.

בקורס זה תכיר הסטודנטית את תכנית התקשוב להתאמת מערכת החינוך למאה 21  ויישומה בבתי הספר. שילוב פדגוגיה דיגיטלית מיטבית בסביבה חדשנית באופן המקדם ומעודד למידה משמעותית, מגוונת,  מהנה יותר ורלוונטית לעולמם של התלמידים. שילוב ושימוש מושכל בכלים דיגיטליים בתהליכי הוראה, למידה והערכה. חשיפה למיומנויות המאה 21 תוך דגש על חשיבה מסדר גבוה , שיתופיות ושילוב אוריינות מחשב ומידע( Cil) בפעילויות לימודיות .

 הסטודנטית תיחשף לתפקידי המורה מקוון בשילוב המחשב בחינוך המיוחד בדגמי הוראה שונים ומותאמים, תפיסות ותובנות חדשניות, בהתאמה לתשתית הטכנולוגית. כיצד לשלוט בכלים המתוקשבים והטכנולוגיות תומכות בחינוך המיוחד ברמת תפעול, יחד עם שילובם בהוראה בכיתה והבנת הערכים המוספים שהם מזמנים בלמידה בכיתה הטרוגנית

קורס זה יחשוף בפני הסטודנטית לחינוך מיוחד אסטרטגיות הוראה וטיפול באוכלוסיית התלמידים עם לקויות מורכבות ובדרכים האופטימליות לשילובם והכלתם בקבוצת השווים. הסטודנטית תעמיק את הידע בתחום זה במסגרת הקורס הנלמד וכן בחקירתו העולה מתוך השדה במסגרת תכנון הליך מחקר איכותני. במהלך הקורס תכתוב התלמידה עבודה סמינריונית שתציג את התשתית התיאורטית לביצוע מחקר הפעולה ואת הממצאים והמסקנות העולות ממנו.

 מטרת הקורס: הגשת עבודה סמינריונית המתמקדת בתכנון וכתיבת מחקר פעולה והעברת תכנית התערבות לתלמיד עם לקויות קשות וצרכים מיוחדים.

במהלך הקורס, התלמידה תלמד לתכנן מהלך מחקר פעולה ולכתוב עבודה סמינריונית החל משלב איסוף החומר, מיונו והבנייתו ועד לבניית תכנית התערבות וכתיבה מגובשת של ספרות תיאורטית ועדכנית בהתאם לנושא הנחקר.

קורס זה יחשוף בפני הסטודנטית אסטרטגיות הוראה וטיפול באוכלוסיית תלמידים עם לקויות קשות ובדרכים האופטימליות לשילובם והכלתם בקבוצת השווים. הסטודנטית תעמיק את הידע בתחום זה במסגרת הקורס הנלמד וכן בחקירתו העולה מתוך השדה במסגרת תכנון הליך מחקר איכותני. במהלך הקורס תכתוב התלמידה עבודה סמינריונית שתציג את התשתית התיאורטית לביצוע המחקר ואת הממצאים והמסקנות העולות ממנו במטרה להעמיק את הידע בתחום.בקורס זה התלמידה תפתח את היכולת לתכנן מהלך מחקר איכותני (ראיונות) לכתיבת עבודה סמינריוניות איכותנית בחינוך מיוחד תוך ליווי צמוד והדרכה אישית לאורך השנה. בתוך כך, התלמידה תלמד לכתוב סמינריון החל משלב איסוף החומר, מיונו והבנייתו, כתיבה מגובשת של ספרות תיאורטית  ועדכנית, העברת ראיונות, ניתוח ממצאי המחקר והצגת עץ תמות וקטגוריות, כתיבת פרקי הסיכום, דיון ומסקנות.

קורס זה יחשוף בפני הסטודנטית הלומדת חינוך מיוחד את הרציונל העומד מאחורי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרת הרגילה. הקורס ייתן מענה מקיף להנגשת תחומי למידה שונים לסגנונות למידה ולקשיים שונים. בקורס נלמד כיצד להכין שיעור מותאם באופן אופטימלי לצרכי הלמידה השונים בכיתה.

הכרת הרקע הביולוגי של תלמידים עם צרכים מיוחדים. התמקדות בלמידה לצורך הפניה לאבחון וטיפול מתאימים ודגשים על דרכי הוראה בהתאם למצב הנוירופיזיולוגי.

כיום, קיימת מודעות רבה לנושא האבחון, ולדרכים לאיתור קשיים אצל ילדים עם צרכים מיוחדים. ממצאי האבחון מהווים בסיס ממוקד לבניית תח"י או תל"א במוסדות החינוך, ולקביעת יעדים ברורים ודרכי הוראה בשיעורי ההוראה המותאמת. זאת ועוד, חשיבות רבה נודעת לדיוק ברמת האבחון המועבר לילד, להפעלת שיקול דעת בעת האבחון, ולניסוח הולם של ממצאי האבחון הכתובים בדו"ח האבחון.

קורס זה חושף את הסטודנטית לחינוך מיוחד לסוללת אבחונים בתחומי האוריינות והשפה, מתוך מטרה שהסטודנטית תשכיל להשתמש בתבונה באבחונים, תנתח ביעילות את ממצאיהם, ותציע דרכי הוראה הולמים המותאמים לאפיונים הספציפיים של הלומד, אשר יובילו אותו להצלחה.